ילדים מרדניים זכאיים למזונות?

מאמר המתייחס לסוגיית “ילדים מרדניים” ולהשלכות שבהגדרה זו על גובה המזונות אשר ישולמו על ידי האב.

ילדים מרדניים אינם זכאים למזונות

פסק דין שניתן לאחרונה על ידי כבוד השופט נפתלי שילה (תמ”ש 59890-08 פלוני נ’ אלמוני) מתייחס בהרחבה לסוגיית “בן מרדן” ולהשלכות קביעה זו על גובה המזונות המשולמים על ידי האב.

הדין האישי קובע, כי אב פטור ממזונותיו של “בן מורד”, אולם בתי המשפט השונים נמנעו, לאורך השנים, מהכרה זו ועשו כל שביכולתם שלא להטיל סנקציה עונשית על הקטין בגין התנהגותו כלפי אביו.

סוגייה זו מעסיקה אבות רבים, אשר חשים שילדיהם מתנכלים להם, לאחר הגירושין, ואינם מעוניינים יותר בקרבתם במקרים אחרים חשים האבות, כי ילדיהם רואים בהם לא יותר מאשר כספומט שתפקידו הוא מילוי צרכיהם הגשמיים.

בית המשפט בבוחנו את ביטול מזונות הילדים מתייחס למספר שיקולים עיקריים:
מה הסיבות להתנהגות הילד, האם הדבר נובע מרצונו האמיתי והעצמאי של הילד או שמא קיימת אשמה התורמת למציאות זו מצד האב או האם, האם האב נקט בכל הפעולות הנדרשות לצורך חידוש הקשר בינו לבין בנו, האם ביטול המזונות יסכל את הסיכוי לחידוש הקשר בעתיד וכן האם ביטול המזונות יאפשר קיום צרכיו הבסיסים של “הבן המרדן” עד הגיעו לגיל 15. במרבית המקרים ינסה בית המשפט לבחון חלופה מתונה יותר, כגון הפחתת מזונות, וימנע מביטולם כליל, כפי שקרה בעניינינו.

בנסיבותיו החמורות של פסק הדין האמור, קבע כבוד השופט שילה, כי הילדים מתעלמים מאביהם באופן מוחלט וכל שהם רואים בו הוא מטרד. הילדים מסרבים להיות בקשר עם האב, מזה שלוש שנים, וזאת חרף ניסיונותיו השונים לשיקום יחסיהם. בין היתר מימן האב, ממשכורתו הדלה ייעוץ אצל פסיכולוגית בתקווה שזו תוכל לשפר את המצב. בנוסף, נקבע כי התנהגותה של האם אשר צופה מנגד ולא עושה דבר, יש בה כדי לתרום למציאות קשה זו לפיה הילדים רואים באביהם כזר מוחלט.

מסקנותיה של הפסיכולוגית הינן כי הילדים החליטו “להתגרש” מאביהם ו”ללא כל סיבה משמעותית”, כמו כן, סברה המומחית כי פגיעה בדמי המזונות לא תרע את המצב כיום ואת הסיכוי לשיפור עתידי.

בית המשפט קבע כי עסקינן בילדים מרדניים ואולם לאור גילם פסק כי עד גיל 15 יופחתו המזונות המשולמים על ידי האב מ- 2,400 ש”ח ל- 1,200 ש”ח בעבור שני הילדים.

עוד קבע בית המשפט, כי על הילדים להבין שלמעשיהם יש השלכות ולאור זאת הרי שבמידה וימשיכו בסרבנותם הטוטאלית לקשר עם האב, בהגיעם לגיל 15 יפסקו המזונות באופן מוחלט.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

עוד בנושא

עדכון מדרגות מס רכישה 2012

לאור עליית מדד שרותי הדיור המפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עודכנו מדרגות מס הרכישה על ידי רשות המיסים ותוקפן יעמוד עד לסוף שנת 2012 (31.12.12). להלן מדרגות המס המעודכנות: מדרגות מס הרכישה בנוגע ל”דירת

קרא עוד >>
×

שיחת ווטסאפ

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: