הסכם הורות משותפת

מהי הורות משותפת?

הורות משותפת, היא מונח חדש יחסית בעולם המערבי, אשר צובר תאוצה בשנים האחרונות גם במדינת ישראל. שותפות בהורות נוצרת בין שני אנשים אשר חולקים יחדיו את החלום והרצון העז להיות הורים וזאת חרף העובדה, כי אין ביניהם מערכת יחסים רומנטית.

בעבר, כל זוגיות שלא הייתה בגדר נישואים בין גבר לאישה, נחשבה כחריגה מהנורמות המקובלות ותויגה פעמים רבות על ידי החברה השמרנית, בה אנו חיים. אולם, הצורך הבסיסי להורות והשינויים הרבים בתקופה האחרונה, גרמו להכרה במודלים שונים ומגוונים של משפחות, כגון: הורים גרושים, זוגות שאינם נשואים, בני זוג חד מיניים ועוד, כאשר הדגש איננו עוד הזוגיות בין ההורים אלא טובת הילד ומעורבות ההורים בחייו. במסגרת שינוי חברתי זה נוצרה הכרה בהורות המשותפת כדרך לגיטימית להורות, אשר נובעת מתוך הזכות הבסיסית של כל אדם להיות הורה, וזאת ללא קשר ליכולתו או לרצונו בזוגיות.

למי מתאים הליך ההורות המשותפת?

הורות משותפת רלוונטית לכל מי שמעוניין להיות הורה, אך לא בהכרח מצוי בזוגיות. כל מי שרואה בהורות כחוויה עוצמתית ומשמעותית ויחד עם זאת, אין הוא מעוניין לבצע את התהליך לבדו. ההורות המשותפת מתאימה להטרוסקסואלים כמו גם ללסביות, להומוסקסואלים ולטרנסקסואלים ולמעשה מאפשרת לכל המעוניין ליהנות מהזכות העילאית הקיימת בלהיות הורים.

תהליך ההורות המשותפת יכול שיצליח כאשר השותפות תהיה מבוססת על תקשורת טובה בין הצדדים, כבוד הדדי ורמת מחויבות גבוהה לאין ערוך כלפי הקטין אשר עתיד להיוולד.

הסכם הורות משותפת

הסכם המעגן את מערכת היחסים בין ההורים כאשר הקטין וטובתו הם אשר עומדים במרכז. הסכם מקיף, מפורט וברור אשר שם במרכזו את טובתו של הקטין כאמור, יוצר וודאות בהתנהלות בין הצדדים ומונע בכך מחלוקות עתידיות. ההסכם בין הצדדים צריך להסדיר את זכויות הקטין שייוולד וכן את החובות והזכויות אשר חלות על כל אחד מההורים.

כמו כן, על ההסכם להגדיר את חלוקת האחריות בגידול הקטין וכן להחיל את הזכויות והחובות של ההורים, התחייבותם לעתידו של הקטין במסגרת יציבה וברורה, הסדרים כלכליים, משמורת ושיתוף בגידולו של הילד, הוראות במקרה של הכרות עם בן זוג חדש, שינויי מקום מגורים, הוראות למקרה של מוות, הוראות למקרה של העדר הסכמה ועוד.

הסכם הורות משותפת, מפורט וברור, יוצר תיאום ציפיות מדויק הרבה יותר מתיאום הציפיות הקיים לעיתים בין זוגות נשואים.

חשוב בהקשר זה להבין, כי מבחינה חוקית, שני ההורים של הקטין שייוולד הינם בגדר אפוטרופוסים ועל כן הינם  אחראיים לכל צרכי הקטין, עד אשר יגיע הוא לגיל בגרות.

כיצד משתלבת ההורות המשותפת עם עקרון טובת הילד?

מחקרים רבים אשר נערכו בשנים האחרונות, בכל רחבי העולם, מציגים מסקנה אחת ברורה וחד משמעית והיא, כי הורות טובה עבור הקטין, אינה תלויה בסוג הזוגיות, אשר קיימת בין הוריו, אלא בדאגה לצרכיו הפיזיים והרגשיים על כל המשתמע מכך. כאשר הקטין חש, כי הוא נמצא במרכז חייהם של הוריו הרי שתחושה זו מעניקה לו בטחון ודימוי עצמי גבוה.

טובת הקטין שייוולד תופסת חלק נכבד בהסכם, שכן המטרה הינה ליצור אחריות הורית משותפת אשר תעניק מענה ראוי לכל צרכיו של הקטין.

אישור ההסכם בערכאה שיפוטית

הסכם הורות משותפת הינו הסכם מקיף, אשר טומן בחובו סוגיות שונות ומגוונות, כמו גם התאמות לכל משפחה ומשפחה בהתאם לצרכיה. לאור זאת הרי שקיימת חשיבות גבוהה לאישורו של ההסכם בערכאה שיפוטית, אשר בטרם מתן תוקף להסכם תיבחן את הבנתם של הצדדים לאמור בהסכם, וכן העובדה, כי ההסכם נחתם מרצון חופשי.

משרד עורכי דין מירון סלמן הינו בקיא בכל הפריטים אשר מרכיבים הסכמי הורות משותפת ושם לו למטרה להביא הצדדים לכדי הסכם מפורט, מקצועי ויסודי אשר יעניק לצדדים הן ביטחון בתהליך בו הם מצויים והן הביטחון בידיעה, כי טובתו של היקר להם מכל, הלא הוא ילדם העתיד להיוולד, נמצא במרכז.

נכתב ע”י טל מירון | מירון וסלמן משרד עורכי דין

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

עוד בנושא

הסכם לכבוד הדדי ולחיים משותפים

הסכם לכבוד הדדי הסכם לכבוד הדדי הוא הסכם טרום נישואין עליו חותמים בני זוג אשר מעוניינים להסדיר את מערכת היחסים ביניהם בכל הקשור ליחסי הממון, הודעת פירוד במקרה הצורך וכן אף  במקרים

קרא עוד >>
תקדים משפטי בנושא אבהות

ראיון עם גבי גזית ברדיו 103fm עורכת הדין טל מירון מציינת כי “בהחלט נפתחה הדלת” להכרזת איש כאב לילדיו הקטינים ללא ביצוע בדיקת רקמות אלא על סמך הגשת תצהירים וראיות

קרא עוד >>
אב בעל כורחו

הטור עוסק בשאלות מהותיות כגון: האם כאשר זוג נישא, בנישואין אזרחיים, והחליט לפרק את התא המשפחתי יאלץ לעשות כן בכל זאת דרך הרבנות הראשית. בנוסף, השפעת בגידות בין בני זוג

קרא עוד >>
הסכם ממון בין ידועים בציבור

ידועים בציבור – הגדרה הגדרת ה”ידועים בציבור”,אינה מופיעה בחקיקה הקיימת היום, שכן מדובר במושג חברתי מקובל אשר הפך למינוח משפטי באמצעות פסיקותיו הענפות של בית המשפט לאורך השנים. לא די

קרא עוד >>
עורך דין גישור

בני זוג אשר מחליטים להתגרש מסיבה זו או אחרת, יכולים לעשות זאת בעלויות מינוריות ותוך פגיעה מזערית בילדיהם, הכול תלוי בבחירתם. חשוב להבין, כי בני זוג אשר בוחרים להתגרש צריכים לבחור

קרא עוד >>

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: