גירושין בשיתוף פעולה

גירושין בשיתוף פעולה

Collaborative Divorce

הזוגיות נפרדת, אך ההורות המשותפת נמשכת ובמילים אחרות, בני הזוג מתגרשים אחד מהשני, אך לא מתגרשים מהמשפחה.

משפט זה הינו הקו המנחה בהליך הגירושין בשיתוף פעולה, שכן כפי שניתן לראות, בהליך זה ישנו מקום של כבוד לתא המשפחתי ולמזעור הפגיעה בו, עד כמה שניתן.

גירושין בשיתוף פעולה הינו הליך חלופי ליישוב הסכסוכים השונים, הפורצים בין בני הזוג, בבואם להיפרד או להתגרש. ה”סוד” הטמון בהליך זה הינו בצוות הרב תחומי של המומחים אשר מטפלים בתיק, כל אחד בתחום עיסוקו ומומחיותו, כל אחד תורם היכן שנדרש, שכן אחת הבעיות הקשות בהליכי גירושין הינה שעורך הדין, אשר לא הוכשר כמטפל או פסיכולוג ובוודאי שלא הוכשר כמומחה לענייני כספים, מוצא עצמו נותן מענה בתחומים אשר אינו בקיא בהם ופעמים רבות גורם נזק לקידומו של הליך.

במסגרת הליך הגירושין בשיתוף פעולה מלווים כל אחד מבני הזוג על ידי עורך דין, יועץ – Divorce Coach ומומחה לענייני כספים.

עורכי דין: לכל אחד מהצדדים ישנו עורך דין, בעל הכשרה מתאימה בתחום זה, המוביל אותו לאורך כל התהליך, מייעץ לו ומסייע בקידומו של ההסכם, כמו גם בכתיבתו ועריכתו בסופו של יום. בהליך זה חשובה יותר מכל מקצועיותו של עורך הדין כמו גם יצירתיותו בהבאת פתרונות אשר יהיו טובים עבור הלקוח שלו ועבור טובת המשפחה כולה.

עורכי דין רבים יעידו על כך, כי בהליך הכנת הסכם גירושין, התוצאה הסופית של ההליך, אורכו והקושי הטמון בו, נובע פעמים רבות, מטיב היחסים בין עורכי דינם של הצדדים, ומכאן החשיבות לשיתוף פעולה ביניהם למען מטרה אחת משותפת – מזעור הפגיעה בתא המשפחתי המונח בפניו. תפיסה זו, אשר שמה את הלקוח ומשפחתו במרכז ולא את עורך הדין והאסטרטגיה שלו, מצריכה שינוי תפיסתי אצל מרבית מעורכי הדין אשר רגילים להתייחס אחד לשני כיריבים ואף כשונאים. עורך הדין שומר על האינטרסים של הלקוח שלו ובתוך כך מנסה להוביל לפתרון שהוא סבור, כי הוא הטוב ביותר עבורו, תוך הבנת מלוא צרכיו וצרכי משפחתו. נקודת המפגש, בה טובת הילדים והמשפחה מתמזגת עם צרכיהם של ההורים, מהווה הפתרון האידיאלי עבור הצדדים כולם, היות ונובעת מתוך ראיה מערכתית של הקונפליקט ובסיוע צוות מומחים, ולמעשה משמשת כפתרון לטווח ארוך בהתאם לשינויים המתרחשים בחיינו.

חשוב לציין, כי עורך הדין והצדדים חותמים על הסכם לפיו הם מתחייבים שלא לפנות לערכאות משפטיות, לצורך פתרון הקונפליקט, כלומר אם הצדדים לא יגיעו ביניהם להסכם, אזי עורך הדין המייצג בהליך זה יפסיק את ייצוגו ויתפטר. עורך הדין משתף פעולה עם עורך הדין השני ואינו נתפס כיריבו.

יועצים: כל אחד מבני הזוג מלווה על ידי יועץ גירושין שהינו איש מקצוע, אשר תפקידו לסייע לבן הזוג להתמודד עם תקופת המשבר ולקדם את התהליך בפן הרגשי. היועץ מסייע רבות בהליך, הן ביצירת תקשורת חיובית בין בני הזוג ובין חברי הצוות השונים והן בבניית תכנית הורית לטיפול בקטינים לאחר הפרידה ועוד. היועץ מתוקף ניסיונו מזהה את הקשיים הקיימים במערכת המשפחתית, מעניק תמיכה רגשית לצדדים ומסייע בבניית הפתרון הטוב ביותר עבור הקטינים תוך התחשבות בצרכי הצדדים.

יועץ פיננסי: במסגרת צוות המומחים ישנו מומחה לענייני כספים, אשר במידת הצורך, מסייע בהיבטים הכלכליים של שני בני הזוג ומציג את חוות דעתו לעניין חלוקת הכספים/הרכוש/הזכויות הפנסיוניות ועוד. השימוש בצוות של מומחים הוכיח עצמו כמשיג תוצאות טובות יותר עבור המשפחה, בזמן קצר ובעלויות הנמוכות באופן משמעותי אל מול הליך משפטי בבית משפט.

לאיזו אוכלוסיה פונה השיטה?

הליך “גירושין בשיתוף פעולה” מהווה פתרון אופטימאלי לבני-זוג רציונאליים אשר מבינים את הקושי הקיים בהליך גירושין ומעוניינים לקבל ייעוץ משפטי מקצועי מבלי לנהל “מלחמות” בבתי המשפט. בני הזוג צריכים להיות מסוגלים לשים את ילדיהם בראש סדר העדיפויות ולהבין את השלכותיו של המשבר עליהם בכלל ועל ילדיהם בפרט. הליך מסוג זה יכול להתחיל רק כאשר שני הצדדים מעוניינים בכך ולאחר שכל אחד מהם יפנה לעורך דין אשר הוסמך בתחום זה ויבקש שייצג אותו בתהליך.

במה שונה הליך זה מהליך הגישור?

קיימים קווי דמיון בין הליך הגישור להליך הגירושין בשיתוף פעולה, יחד עם זאת, אני כמגשרת בתחום דיני המשפחה, יכולה לומר, כי ישנם מקרים רבים אשר יתקשו להגיע להסכם במסגרת הליך הגישור ואילו בהליך הגירושין בשיתוף פעולה, הדרך עבורם תהא קלה יותר. בהליך הגישור, כמו גם ייעוץ גירושין בשיתוף פעולה, נקודת המוצא הינה – הגעה להסכם גירושין תוך יצירת תקשורת טובה בין בני הזוג באמצעות משא ומתן משתף, מעצים ותוך התחשבות מלאה במלוא צרכי המשפחה. הליך הגישור בדרך כלל יהיה קצר יותר ובעלויות נמוכות יותר.

יחד עם זאת, בהליך הגישור אין הכרח לייצוג של עורך דין ומכאן שהצדדים לא תמיד יודעים מידע משפטי אשר עשוי להיות קריטי עבורם. כמו כן, בהליך הגישור הצדדים הם שמנהלים את המשא ומתן ואילו המגשר עומד ניטראלי ביניהם. בהליך גירושין בשיתוף פעולה, כאמור, כל צד מיוצג על ידי עורך דין אשר מכוון אותו בהליך. בנוסף, בהליך הגישור במידה והצדדים נעזרים בבעלי מקצוע שונים, כגון: פסיכולוג ילדים, יועץ או אקטואר הרי שבעלי המקצוע אינם חלק מהצוות, דבר אשר מקשה על הצדדים להגיע להבנות, למשל כאשר יש חוות דעת סותרות, אשר ניתנו על ידי בעלי מקצוע, הנובעות כתוצאה מהעברת מידע שגוי וכיוצ”ב. בהליך גירושין בשיתוף פעולה, המידע אשר נמסר מוסכם על ידי הצדדים ובהתאם לאותו המידע פונים לצוות המומחים, אשר מהווה חלק אינטגראלי בהליך ומסייע באופן ממשי להבאת פתרון אופטימאלי לצדדים.

לסיכום

הליך הגישור קצר, יעיל וזול יותר מהליך הגירושין בשיתוף פעולה, אולם, לאור העובדה שהליך הגישור איננו מתאים לכולם, אם בשל העובדה, כי בני הזוג עצמם צריכים לנהל את המשא ומתן ולא באמצעות עורכי הדין, ואם בשל העובדה שמדובר בהתמודדות נפשית קשה ומורכבת, הרי שלשם כך נועד הליך הגירושין בשיתוף פעולה. הליך הגירושין בשיתוף פעולה מצליח במקומות שהגישור נכשל וזאת בזכות השימוש בצוות רב-תחומי אשר מעניק מענה הכרחי במצבים בהם רמת הקונפליקט היא גבוהה, כאשר המטרה הינה להוביל משא ומתן בשקיפות ובתום לב ולהוביל את הצדדים להסכם אשר ימקסם את צרכי המשפחה כולה. זוגות אשר מסוגלים להתגבר על הקשיים, הכעסים והמכאובים ולצעוד בדרך זו אל עבר הסכם הגירושין המיוחל יעצבו בכך את חייהם ואת חיי ילדיהם.

משרד מירון & סלמן, אשר מוסמך בתחום על ידי לשכת עורכי הדין, מלווה צדדים בהליך הגירושין בשיתוף פעולה, תוך מתן דגש על יחס אישי, מקצועיות, יסודיות ורגישות המאפיינת את כלל ההליכים המתנהלים במסגרת התא המשפחתי.

נכתב ע”י טל מירון | מירון וסלמן משרד עורכי דין

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

עוד בנושא

ליקויי בנייה ברכישת דירה מקבלן

עורכת הדין נטע כהן – סלמן משיבה לשאלה בתחום המקרקעין בנושא ליקויי בנייה בעיתון קול השרון כתבה שפורסמה בעיתון קול השרון מענה לסוגיית ליקויי הבנייה בקרב רוכשי דירה מקבלן.

קרא עוד >>
רכישת דירה מקבלן

רכישת דירה מקבלן הינה לכאורה עסקה פשוטה היות והסכם המכר מוגש לרוכשים הפוטנציאליים, בכניסתם לפתחי משרדי המכירות השונים, שם אמורים הם לחתום על עסקת חייהם. רבים מרוכשי דירה מקבלן סבורים

קרא עוד >>
ירושות

בחוק הירושה מופיעים שני מסלולים לשם העברת עזבונו של אדם לאחר: האחד, ירושה על פי צוואה- כאשר המנוח הורה על רצונו, על פי האמור בחוק, והשני, ברירת המחדל, במידה ואדם לא

קרא עוד >>

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: