תפקידו וסמכותו של הנוטריון

מיהו נוטריון?

מהם התפקידים שלו ומהן הסמכויות שלו?

מי צריך את השירותים שהוא מציע?

אילו מסמכים זקוקים לאישורו?

נוטריון הוא עורך דין שקיבל סמכות לאשר, לאמת, להעיד ולערוך מסמכים משפטיים שונים. בית המשפט רואה את חתימתו כאישור לאמיתות ומקוריות המסמך וכן לזיהוי החתום עליו. מסמכים אשר מאומתים על ידי נוטריון יכולים לשמש כראיה בבתי משפט בארץ ובחו”ל וכן ברשויות אחרות.

אם כן, ניתן לראות שלחתימתו יש חשיבות גדולה אשר התפתחה כבר בימי רומא העתיקה. במדינת ישראל, משרה זו מוסדרת בחוק כבר בחוק הנוטריון העותומני משנת 1913.

כיום, תפקיד הנוטריון כולל, בין היתר:

  • אימות חתימה על מסמך
  • אישור נכונות העתקה או תרגום של מסמך
  • אישור כי אדם עודנו בחיים
  • עריכת מסמך פורמלי, בכל עת שהעריכה אפשרית או צריכה להיעשות על ידי נוטריון
  • אימות הסכם ממון שחתמו עליו בני זוג לפני הנישואין.

רובנו מכירים את הנוטריון כמי שחותם על הסכמי ממון, צוואות וכן מסמכים הקשורים להוצאת אזרחות זרה או דרכון זר. על כל אחד מהמסמכים האלה נדרשת חתימתו. ניתן לפנות במישרין לנוטריון, אך לעיתים רבות פונה אליו עו”ד המטפל בתיק.

סעיף 19 לחוק הנוטריונים יוצר, הלכה למעשה, את המשמעות למסמך אשר חתום על ידי נוטריון, ולפיו חתימתו מהווה ראיה מספקת בכל הליך משפטי ואין כל צורך בראיה נוספת לדבריו ולמעשיו. חתימת נוטריון על מסמך או הסכם כלשהו יוצרת מחויבות עלפי כל  המעורבים בדבר החתומים על המסמך. כלומר- במידה ואדם הפר את התחייבויותיו או נתן פרטים שאינם נכונים, זייף חתימה, הוא יהיה חשוף לתביעה.

כדי לאמת זהות אדם שחתם על מסמך הנוטריון דורש התייצבות אישית בפניו עם תעודה מזהה. כמו כן, בטרם מתן האישור מוודא הנוטריון, כי החתומים על המסמך חתמו מתוך בחירה חופשית, וכי קיימת הבנה בדבר תוכן המסמך ומשמעויותיו. לסיכום, חתימת  הנוטריון הינה בעלת משקל כבד, ובנוסף לאישור חתימה, העתקה, תרגום, עריכה, הבנת הכתוב וכיוצ”ב.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

עוד בנושא

צוואות

“צוואה” הינה מסמך אשר בו אדם מביע את רצונו באשר לאופן חלוקת עזבונו לאחר פטירתו. בדרך זו יוכל לצוות את רצונו וכן למנוע בזאת, עד כמה שניתן, מלחמות ירושה לאחר

קרא עוד >>
הסכם ממון בין ידועים בציבור

ידועים בציבור – הגדרה הגדרת ה”ידועים בציבור”,אינה מופיעה בחקיקה הקיימת היום, שכן מדובר במושג חברתי מקובל אשר הפך למינוח משפטי באמצעות פסיקותיו הענפות של בית המשפט לאורך השנים. לא די

קרא עוד >>
על חשיבותם של הסכמי ממון

בע”מ 1398/11 אלמונית נ’ אלמוני – פסק דינו של בית המשפט העליון מיום 26.12.12 תמצית עובדות פסק הדין: הצדדים נישאו בשנות ה – 90 ולהם שני ילדים ממערכת נישואיהם. במהלך

קרא עוד >>
×

שיחת ווטסאפ

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: